AWL-Techniek voorop in robotisering

Harderwijk, december 2019

AWL-Techniek bouwt machines om onderdelen te produceren voor de automotive industrie. Ook is AWL machinebouwer voor de algemene metaalindustrie. Sinds een jaar of zes neemt de afdeling Research & Development (R&D) een steeds belangrijker plaats in binnen het bedrijf. Met de inzet van Autonomous Mobile Robots (AMR’s) als nieuwe ’collega’s’ bij interne logistiek als resultaat.

HARDERWIJK – De R&D afdeling is in zes jaar gegroeid van vier naar dertig R&D’ers. Eén van hen is Wilbert van de Ridder. De Puttenaar (31) houdt zich veel bezig met AMR’s. ,,Van oudsher lassen we met robots en de robotisering zijn we steeds meer uit gaan breiden naar andere facetten. Onze klanten vragen functionaliteit van machines, kwaliteitscontroles, traceerbaarheid van onderdelen en ook automatiseren van het transport van onderdelen tussen machines.’’

Van de Ridder richt zich op logistieke automatisering: van magazijn naar machines, maar ook van machine naar machine. ,,Onze klanten in de automotive industrie kampen met personeelstekort en hebben moeite om aan operators te komen. Wij krijgen de vraag om dat deel wat vroeger handmatig ging te automatiseren: de in- en uitvoer van onderdelen in machines.’’

AMR

In 2018 kwamen er steeds meer vragen over logistieke automatisering. AWL onderzocht de mogelijkheden en schafte en AMR aan. Liftsysteem en aansturing heeft AWL zelf ontwikkeld. ,,Wij hebben er in ons eigen Experience Center tests mee uitgevoerd. De AMR moet autonoom van punt a naar b in de fabriek kunnen rijden. Bij ons transporteert de robot onderdelen in blauwe bakken van het magazijn naar de assemblage en mallenbouw toe. Daarvoor heeft hij een globale kaart van de fabriek en verkeersregels mee gekregen. Hij heeft geen vaste paden, kan zelf situaties inschatten. Staan er mensen of een vorkheftruck in de weg, dan kiest hij een andere weg of wacht hij. De AMR mag vrij rondrijden en geeft een geluid als hij om de hoek komt.’’

Verschuiving

Het vervangen van mensen door robots roept bij veel mensen angst op, maar AWL is ervan overtuigd dat dit het proces kan optimaliseren en het personeelstekort kan opvangen. ,,Transport van onderdelen ging bij ons voorheen handmatig in karretjes. Wie voorheen voorraad haalde, kan zich nu op andere taken richten. Wij zien dit als kans voor de automotive en de algemene metaalindustrie. Door operators te vervangen door robots, kun je hen elders inzetten. Het is verschuiving in plaats van vervanging.’’

AWL heeft nu twee AMR’s in dienst en een derde komt eraan. De AMR’s worden ook straks op het nieuwe hoofdkantoor ingezet om transport van bakken te automatiseren. ,,Zo’n project oppakken is een typische R&D-taak. Onze klanten willen graag zien dat iets werkt. Zij lopen hier ook rond tijdens de jaarlijkse AWL Tech Days en de AMR spreekt hen aan. Ook intern bij AWL was eerst nog niet iedereen overtuigd over de AMR, maar door de tests te draaien in de organisatie, wordt de toegevoegde waarde nu wel gezien.’’

Wil jij net als Wilbert ook bij AWL aan innovatieve projecten werken, kijk dan op careers.awl.nl

Bron: Stad in Bedrijf

Deze blogs ga je ook leuk vinden:.

Meet the people | Van monteur bij de marine naar Sales Engineer: Lennarts carrière bij AWL

Meet the people | Van monteur bij de marine naar Sales Engineer: Lennarts carrière bij AWL

Career development of Cees-Jan Braam

Loopbaanontwikkeling van Cees-Jan Braam

AWL-Techniek Holding B.V.